لیزر موهای زائد

برای رفع موهای زائد، طیف وسیعی از لیزرها و پالس‌لایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مکانیسم عمل این روش‌ها بر مبنای طولانی کردن فاز خواب ریشه‌های مو و به دنبال آن کاهش حجم موهای زائد ناحیه مورد نظر است. قبل از انجام لیزر برای موهای زائد باید به موارد زیر توجه کرد:

• از تغییر رنگ پوست طی دوره درمان، چه به وسیله آفتاب یا دستگاه‌های برنزه کننده، اجتناب کنید.
  • دو هفته پیش از شروع درمان، از کندن موهای زائد منطقه خودداری نمایید (استفاده از تیغ، ژیلت یا کرم موبر بلامانع است).
  • لیزر موهای زائد در ناحیه صورت خانم‌ها باید همزمان با بررسی مشکلات هورمونی انجام شود تا بهترین نتیجه بدست آید.

لیزرهای متداول مورد استفاده برای تخریب موهای زائد Diode، Alexandrite و همچنین پالس‌لایت‌های معروف به IPL هستند. حرارت تولید شده توسط این دستگاه‌ها، جذب ریشه مو شده و منجر به تخریب سلول موهای زائد منطقه و در نتیجه کاهش مقدار موها و نازک شدن موهای باقیمانده می‌شود

تعداد جلسات لیزر در هر منطقه با توجه به رنگ مو و پوست بیمار، بین ۴ تا ۱۰ جلسه با فواصل معین است.

لیزر موهای زائد در اکثر نواحی بدن بدون نیاز به بیحسی و در بعضی مناطق حساس تحت بیحسی با پمادهای موضعی انجام می‌شود.

بلافاصله پس از رفع موهای زائد، بیمار می‌تواند به کار روزانه خود باز گردد.

التهاب، تورم و قرمزی موقت در محل انجام لیزر از اثرات جانبی لیزر موهای زائد است.

در صورت تماس با نور آفتاب و عدم استفاده صحیح از ضد آفتاب‌ها، احتمال بروز لک‌های تیره یا روشن در ناحیه درمان وجود دارد. در موارد بسیار نادر، پرمویی به دنبال لیزر موهای زائد در بیمار گزارش شده است. التهاب، تورم و قرمزی و حتی در مواردی زخم، در ناحیه مورد نظر ایجاد می‌شود، که این موارد به کمک داروهای ترمیم کننده طی یک هفته برطرف می‌گردد.

• با توجه به اینکه لیزر می‌تواند التهاب و قرمزی به همراه داشته باشد، لذا تا ۴۸ ساعت پس از درمان، از محصولات آرایشی روی ناحیه مورد نظر استفاده نکنید.
  • در طول دوره درمان از کندن موها و روش‌های برنزه کننده پوست اجتناب نمایید.
  • تکرار درمان بین ۱ تا ۳ سال پس از مرحله اول الزامی است.
  • شستشوی محل درمان بلافاصله پس از لیزر بلامانع است.
  • در صورت بروز قرمزی و التهاب از داروهای ترمیم کننده تجویزی استفاده نمایید.
  • در مواردی که لیزر موهای زائد در ناحیه صورت انجام می‌شود، مراقبت در مقابل آفتاب الزامی است.
  • چنانچه سابقه ابتلا به تبخال دارید، حتماً باید از داروهای پیشگیری کننده استفاده نمایید.

در پایان مراحل لیزر موهای زائد، ۷۰ تا ۹۰ درصد از موهای ناحیه مورد نظر به صورت موقتی از بین خواهند رفت. در صورت نیاز، ۳ سال بعد، لیزر مجدد انجام خواهد شد.

با هر جلسه لیزر موهای زائد، ۱۵ تا ۲۰ درصد موهای منطقه تحت درمان به فاز خواب فرو می‌رود. در بهترین حالت، ۹۰ درصد رشد موها برای ۱ تا ۳ سال متوقف می‌گردد.